O AUTORZE

Ur. w 1990 w Warszawie, rzeźbiarz, absolwent Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, laureat wielu nagród i stypendiów artystycznych m.in. nagrody w konkursie rzeźby kamiennej w niemieckim Neuzelle, nagrody im. ks. Janusza Pasierba, stypendium „Młoda Polska”. Autor licznych realizacji rzeźbiarskich w Warszawie, m.in.: Pomnika Matki na Woli, Drogi Krzyżowej w Bazylice Archikatedralnej p.w. św. Jana Chrzciciela, Popiersia Cypriana Norwida na Uniwerytecie Warszawskim. W swojej twórczości podnosi temat człowieka jako przestrzeni, w której przeplata się duch i materia. Wpisuje rzeźbę w fenomen spotkania, nadając jej fundamentalne znaczenie w procesie spotkania człowieka z człowiekiem, spotkania przekraczającego wymiar czasowy, w którym wydaje się być zamknięty. Traktuje rzeźbę jako dotykalny znak i zapis zmagania człowieka z tajemnicą samego siebie oraz miejsca człowieka w otaczającym go wszechświecie.

Kalendarium

Wykształcenie

  • Uniwersytet Warszawski, 2020, Zarządzanie, studia podyplomowe
  • Ośrodek INTRA, 2013-2016, Szkoła treningu i warsztatu psychologicznego
  • Uniwersytet Warszawski, 2014-2015 Filozofia - studia podyplomowe
  • Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2009-2014 Rzeźba - licencjat, magister sztuki

Przebieg kariery artystycznej

  • 2020 – 2021 – Ekspert komisji przyznającej fundusze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Sztuki Wizualne przy Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki.
  • 2018 - Współzałożenie i uczestnictwo w Berlińskiej grupie artystycznej "Renaissance of XXI century". Jak sama nazwa wskazuje grupa nawiązuje do Odrodzenia, do naszej, czyli artystów różnych dziedzin, potrzeby aby to piękno na nowo było fundamentem powstającej sztuki, aby dialog międzykulturowy i między dziedzinami sztuk poparty filozoficznymi podstawami mógł być nowym bodźcem dla środowiska, które tworzymy. Zaczęliśmy w 2018 kilkoma wystawami w Berlinie - tylko ja jestem artystą tworzącym na co dzień poza Berlinem. W 2019 r. mieliśmy pierwszą wystawę połączoną z występami z różnych dziedzin sztuki, w Hamburgu. Aktywność grupy została przerwana z powodu pandemii.
  • 2016-2017 - Wyjazdy na zagraniczne sympozja, rezydencje.

  • 2013-2017 – Członek jury jednego z konkursów festiwalu filmów dokumentalnych historycznych „Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci” w Gdyni.

  • 2009-2014 Studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Licencjat u prof. Adama Myjaka, dyplom magisterski u prof. Piotra Gawrona.

Udział w konkursach, warsztatach, seminariach,

  • 04-13.07.2017 – Międzynarodowe sympozjum artystyczne w Berane, Czarnogóra. Projekt „Nikola Tesla”. Organizator Ministerstwo Kultury Czarnogóry. Dyrektor Luka Radojević. Projekt dotyczył realizacji portretu z marmuru pochǫdzącego z Bałkan Nikola Tesli odkrywcy m.in. silnika elektrycznego.
  • 26.06-04.07.2017 – Międzynarodowe sympozjum artystyczne w Sarajewie, Bośnia i Hercegovina. Projekt „Miss Sarajevo”. Organizator Sarajevska Tribina. Dyrektor Sabiha Hadzimuratovic. Portret "Miss Sarajevo" odnosi się do tragicznego okresu wojny serbsko- bośniackiej - ludobójstwa na tych terenach, bombardowania samego Sarajeva. Nawiązuje do historycznego przypadku organizacji wyborów miss Sarajeva w tych okolicznościach. Rzeźba wyraża kontrast, potrzebę piękna, wolności w warunkach opresji. 
  • 2017 – Rezydencja artystyczna w Heraklionie na Krecie. Projekt „Mój mit o Europie”. Organizator ResidenSEA. Prezes Michela Paulisio. Rezydencja zaowocowała performancem zorganizowanym przeze mnie dla ludności Heraklionu: przygotowałem glinianą rzeźbę przedstawiającą Europę oraz list do greckich bogów wyrażający zwrócenie się do źródeł kultury europejskiej. Każdy kto chciał podpisać się pod listem został przeze mnie zaproszony do ukształtowania rzeźby, do wzięcia udziału w jej modelowaniu, ponieważ zostawiłem ją w materiale, który ciągle umożliwiał plastyczne jej wykorzystanie, co odnosiło się do najważniejszej cechy kultury, do jej twórczego charakteru. Przypomniałem przy tym, że Europa, która nosi nazwę "Starego Kontynentu", jest młoda, jest płodna, jest gotowa przynosić owoce, które w tym wypadku związane są z wartością zwracania się ku jej źródłom, próbie ich zrozumienia. Po tym współtwórczym geście, rzeźbę wraz listem w jej dłoni, w uroczystym pochodzie z pochodniami odprowadziliśmy tam skąd przybyła, (w micie na grzbiecie Zeusa pod postacią byka) , weszliśmy z nią w fale morskie, tam pozostawiliśmy by oddała naszą wiadomość adresatom. Może ważniejszym jeszcze owocem tej podróży "do źródeł" był esej, który napisałem by opisać refleksje związane z dotknięciem tych źródeł znajdujących się na Krecie. Dla lepszego zrozumienia przesłania tego projektu złączam kilka pierwszych zdań eseju: 
    Wracam na Kretę. Nigdy tam nie byłem fizycznie, ale jest to jednak moje miejsce, bo niewiele jest miejsc na ziemi, które w podobny sposób budowałyby moją tożsamość. Przed wyjazdem na lotnisko pożegnałem moją małą planetę w Jaktorowie. Przede wszystkim w białym, niemal pustym pomieszczeniu zostawiłem Wenus i Europę – dwie rzeźby. Kiedy wychodziłem, Wenus spała jeszcze zaklęta w bryle ziemi. Przeciągając się zaczynała swoje narodziny. To dobrze,że ją dziś  ́zobaczyłem. Nie od dziś się rodzi, juz ̇zawsze będzie przypominać, że wciąż na nowo powstajemy, że jesteśmy procesem. Dobrze, że ją zobaczyłem przed odlotem na Kretę, gdzie tyle się zaczęło. Zaczęła się Europa, choćby przez pierwsze kroki mitycznej córki Agenora. A właściwie przez pierwsze kroki Zeusa, który uprowadził ją podstępnie, pod postacią byka. Jaka była ta nasza Europa na początku? Jak zwykle kiedy staram się dotknąć początków, te okazują się być owiane tajemnicą. 
    I jeśli dziś patrzę w przeszłość, w te archaiczne czasy, kiedy to bogowie decydowali o ludzkim losie, w których o naszym przeznaczeniu decydowały Mojry, dzierżące w dłoniach nić naszego życia, to przede wszystkim z nadzieją na to, że pozwoli mi to zrozumieć siebie w tej dziwnej współczesności, tak bardzo innej od tej, w której Europa, domyślam się, że pełna niepokoju stawiała pierwsze kroki na nowym kontynencie, zastanawiając się przy tym nad swoją przyszłością złożoną w ręce bogów. 
    Zatem pożegnałem Europę – moją rzeźbę, która swoim długim ciałem przecina białą pracownię na malutkiej jaktorowskiej planecie, utkwiona w powietrzu niczym strzała wypuszczona przez łuk eleaty. Musiała zsunąć się z byka pędzącego coraz prędzej i teraz, zawieszona poza czasem, czeka swojej przyszłości. Tylko Zeus, który przywiódł ją w miejsce swoich narodzin, gdzieś zniknął. Chciałbym zapytać moją Europę, gdzie się podział, albo chociaż, w którą stronę pognał. I jaki był. (...) 
  • 10-20.11.2016 – Międzynarodowe sympozjum artystyczne w New Delhi w Indiach. Projekt „ Portret Brahmy”. Organizator Iart. Dyrektor Suchismita Sachoo. Niezwykle bogate spotkanie innej kultury i próba poszukiwania przeze mnie wspólnych, uniwersalnych doświadczeń. Znalazłem je znów w mitach, w wierze tamtej cywilizacji - przedstawiłem boga Brahmę jednego z trójki najważniejszych bóstw hinduskich, boga stworzyciela. Przedstawiłem go w zamyśle tak, jak w kulturze chrześcijańskiej wyobrażony jest Bóg w trzech Osobach. Bardzo niezwykle te podobieństwa się przenikają, tym bardziej, że Brahma przedstawiany jest w rzeźbach hinduskich z kilkoma obliczami, trochę jak nasz Światowid. To odkrywanie wspólnych mianowników różnych kultur jest jedną z najważniejszych możliwości, które daje twórczość rzeźbiarska, ona pozwala się spotkać... 
  • 05.06 ​-23.07.2016 – Rezydencja artystyczna w Lanaken w Belgii ufundowana przez Global Art Center. Projekt „Edyp współczesny”. Organizator Global Art Cenrter. Prezes Willy Gilissen. Pierwszy z projektów zagranicznych odnoszący się do mitów starożytnych i próba nawiązania dialogu między starożytnymi źródłami kultury ze współczesnością. Najmądrzejszy z ludzi -Edyp, poznawszy prawdę o swoim tragicznym przeznaczeniu oślepia się. Pytanie które stawiam tą rzeźbą, rzeźbą w której ślepy Edyp patrzy na świat przez ekran smartphone'a jest wielorakie: po pierwsze: jaka jest relacja człowieka współczesnego do techniki, na ile ona nas ogranicza, a na ile otwiera nam oczy, czy człowieka można dziś zrozumieć odłączając go od owoców postępu, których jest autorem, czy ten kawałek plastiku, który jest łącznikiem z całym światem, jest właściwym lustrem, dzięki któremu możemy się obejrzeć, tak jak ten Edyp, którego ślepota symbolizowała "przeglądanie się" w samym sobie? Rzeźba monumentalnych rozmiarów została odlana z brązu w Czechach i ustawiona na stałe w w GloArt Center w Belgii.

Osiągnięcia artystyczne, wystawy, realizacje

  • 2024 – Nagroda im. Włodzimierza Pietrzaka w kategorii działalność kulturalna.
  • 2023 – 14 tablic drogi krzyżowej w Archikatedrze pw. Św. Jana Chrzciciela w Warszawie.
  • 2021 - Popiersie prymasa Stefana Wyszyńskiego przed Pałacem Arcybiskupów Warszawskich.
  • 2021 - 100 tablic upamiętniających 100 rocznicę Powstań Śląskich na zamówienie Prezydenta RP.
  • 2020 - Popiersie prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Archikatedrze Warszawskiej.
  • 2020 - 90 tablic upamiętniających 100 rocznicę Bitwy Warszawskiej na zamówienie Prezydenta RP.
  • 2020 - Stypendium Młoda Polska.
  • 2020 - Wystawa indywidualna w "Nowym Świecie Muzyki" w Warszawie.
  • 2019 - Wystawa prezentująca całokształt twórczości w nowym budynku Mediateki w Grodzisku Mazowieckim. Była to pierwsza tak duża, przekrojowa wystawa moich prac prezentująca ponad 40 rzeźb, oraz rysunki i malarstwo. 
  • 2019 - Wystawa w Centrum Kultury na warszawskiej Pradze. Wraz z malarzem Andrzejem S. Grabowskim. 
  • 2019 - Wystawa w "Tonali" w Hamburgu, w Niemczech.
  • 2018 - Seria wystaw w Berlinie, m.in w Forum Factory, galeriach Mainouvre, Art City People oraz Post Art Gallery. Wystawy były częściowo indywidualne, a częściowo związane z działalnością grupy artystycznej "Renaissance of XXI century". 
  • 2018 - I Nagroda w konkursie rzeźby plenerowej w Neuzelle, w Niemczech. 
  • 2017 - Pomnik Matki Powstańca w Parku Wolskim na zlecenie Urzędu Miasta Warszawy oraz Komitetu Cmentarza Powstańców Warszawy. Granitowa figura jest ustawiona w środku Parku Powstańców. Upamiętnia rolę oraz perspektywę matek w obliczu wojny. Na czterech stronach cokołu wyryłem napis matka, w czterech językach zwaśnionych narodów: po polsku, rosyjsku, niemiecku i po hebrajsku... 
  • 2017 - Autorska wystawa w Pałacu Prezydenckim w Warszawie. Jako autor statuetki fundacji "dorastaj z Nami", której byłem przed laty podopiecznym, a która pierwszy raz wręczona została Prezydentowi Andrzejowi Dudzie, miałem możliwość zorganizowania wystawy swoich rzeźb w Pałacu Prezydenckim. 
  • 2016 - Autorska wystawa w Teatrze Polskim w Warszawie. Wystawa była związana z nagrodą im. ks. Pasierba, była też częścią programu Teatru związanego z obchodami 1050 lecia chrztu Polski. 
  • 2016 - Nagroda im. Ks. Pasierba za całokształt twórczości rzeźbiarskiej oraz wartości chrześcijańskie w niej podejmowane. od 2016 - Statuetka im. ks. Bukowińskiego dla Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni 
  • 2016 – Uczestnictwo i współorganizacja wystawy „Wyzwalająca moc sztuki” jednego z punktów programu X Zjazdu Gnieźnieńskiego. 
  • 2014 - Nagroda Rektora ASP w Warszawie za pracę dyplomową pt. "Katedra". 
  • 2014 Wyróżnienie Honorowe w Konkursie "Inicjatywy Entry". 
  • od 2014 - Statuetka "Źródło" dla Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni. 
  • od 2014 - Statuetka "Przyjaciel Rodziny" na zlecenie Związku Dużych Rodzin oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. 
  • od 2011 - ​ Statuetka im. Janusza Krupskiego dla Festiwalu Filmowego NNW w Gdyni. 
  • 2012 ​ - Popiersie Cypriana Norwida na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. 
  • 2012 - Pomnik „Ave Crux” pamięci ofiar "Katynia" oraz "Smoleńska" w kościele św. Anny w Warszawie. 
  • 2010 ​- Popiersie Fryderyka Chopina dla szkoły w Nadarzynie im. Chopina.